Mitä työyhteisösovittelu on?
Työpaikoilla syntyy joskus konflikteja ja riitoja, jotka syövät ilmapiiriä ja tuottavuutta, lisäävät sairauspoissaoloja ja pahaa mieltä. On tutkittu, että esimiesten ajasta jopa 40 prosenttia menee konfliktien käsittelyyn.
Työyhteisösovittelu on nopea ja kustannustehokas tapa ratkoa työpaikan konflikteja. Se on tieteellisesti tutkittu restoratiivinen prosessi, jossa ulkopuolinen sovittelija auttaa ja fasilitoi konfliktin osallisia itse löytämään ratkaisun ristiriitaan. Osalliset omistavat itse konfliktin, siihen liittyvän tiedon ja tunteet. Ohjattu prosessi auttaa heitä löytämään voiman yhdessä ratkaisuun.
Avainasioita sovittelussa ovat tasapuolisuus, luottamuksellisuus sekä avoin keskusteleminen yhdessä siitä, kuinka haastavassa tilanteessa työpaikalla jatketaan. Yhteisen ymmärryksen lisääntyminen avaa työntekijöiden näkökulmia laajemmin ja auttaa sovinnon rakentamisessa.
Sovittelun osallisina voi olla kaksi ihmistä, tiimi tai suurempi ryhmä. Sovittelija varmistaa, että jokainen tulee kuulluksi ilman ennakkoasenteita tai pyrkimyksiä syyllisen löytämiseksi. Sovittelun tulee sallia tunteiden käsittely, moraalinen pohdinta ja arvokeskustelut. Keskustelut perustuvat vastuuseen omista tunteista ja käyttäytymisestä. Prosessin aikana opitaan pois olettamuksista ja tulkinnoista.